Catalogus 23

Catalogus 23

Catalogus 23

Kunstenaar
Catalogus 23

CVA 1058
La neige fondante
Porselein, gemodelleerd
Gekleurd met oxides en bodystains, glazuur
Hoogte 22 cm
1981
Literatuur: Babs Haenen 1991, nr. 7


Babs Haenen (1948)
CVA 1062
Creepy animals
Porselein met toegevoegd koperoxide, gemodelleeerd
Gekleurd met oxides en bodystains, glazuur
Hoogte 25 cm
Literatuur: Babs Haenen 1991, nr. 5
In bruikleen van de Stichting van Achterbergh-Domhof aan Museum het Princessehof


Naamgeving van de potten geschiedde door Van Achterbergh die eens in de zoveel tijd in het atelier objecten een naam ging geven (hij deed dit ook bij Etie van Rees). Meestal Franse, vaak aan literatuur of muziek gelieerde titels kwamen op. La neige fondante, de smeltende sneeuw is een toepasselijke titel voor deze pot. De maagdelijk witte pot van smeltende sneeuw lijkt langzaam de onderliggende tonen die zijn ingerold in de klei te onthullen. Het vroege werk van Babs Haenen heeft iets landschappelijks dat ook in dit werk duidelijk naar voren komt. Zelf gaf zij aan dat deze pot geïnspireerd is op het werk van de Amerikaanse schilder Morris Louis (1912-1962). Hij was een abstract expressionistische Amerikaanse schilder die het witte doek met enkel kleurstrepen doorbrak.
Het werk van Haenen ontwikkelde zich geleidelijk en kreeg meer kleur in de loop van de jaren tachtig. De geknede uitstulpsels in de pot rechts zijn gebaseerd op waterspuwers op kathedralen. Deze beesten springen als ‘creepy animals’ uit de potwand.

Na het zien van schilderijen van Mark Rothko (1903-1970) ging Haenen doelbewust op zoek naar het effect van vervagende kleurlijnen, iets wat in zijn werk ook voorkomt. Ze ontdekte dat door verschillende stookprocessen, eerst reductief en dan oxidatief, het toegevoegde koperoxide van kleur veranderde waardoor de lijnen net als in het werk van Rothko vervagen.

Meer objecten

Terug naar zoekresultaat