Uitgelicht: keramische kunst bij het EKWC

Uitgelicht: keramische kunst bij het EKWC

De Stichting Van Achterbergh-Domhof ondersteunt al een aantal jaar kunstenaars die een residency uitvoeren bij het EKWC in Heusden. Het EKWC is unieke werkplek voor kunstenaars van over de hele wereld om te experimenteren met klei. Het EKWC draagt jaarlijks vijf kunstenaars voor bij de stichting die wat hen betreft in aanmerking komen voor de subsidie. In 2021 is een subsidie toegekend aan: Anna Hoetjes, Anne Marie Nibbering, Jonas Wijtenburg, Stefanie Baechlers en Coralie Vogelaar. 

Anna Hoetjes probeerde een alternatieve, 'speculatieve' geschiedenis vorm te geven. Een waarin vrouwen een even dominante rol spelen in de ontwikkeling van wetenschap en technologie als mannen. Eentje waar stiekem door de ruimte wordt gereisd. Tijdens haar residency maakt Hoetjes fictieve keramische objecten, die zogenaamd gevonden zijn op vroege ruimtevaartmissies. Het zijn eeuwenoude sporen van vroege vrouwelijke ruimtepioniers die het heelal hebben verkend. Het keramische glazuur dat op deze werken wordt ontworpen verandert van kleur afhankelijk van de beschikbare lichtbron en verwijst naar de spectroscopische technieken om het licht van sterren te analyseren. Hoetjes werkte ook met het oppervlak van de planeet Venus, op basis van foto's van ruimtemissies die in de jaren zeventig en tachtig op Venus landden.


Werk: Anna Hoetjes

Anne Marie Nibbering richt zich in haar ruimtelijk werk op transformaties en tussentoestanden in het dagelijks leven, het bevriezen van de tijd in lopende processen, het bevragen van het potentieel en wat er zou kunnen komen. Met klei op relatief grote schaal ontwikkelde ze een serie sculpturen genaamd 'Life'. Nibbering verlegde de technische grenzen bij het werken met grote vellen klei, versterkt met jute, en experimenteerde met de huidtextuur en kleur van de klei.


Werk: Anne Marie Nibbering
 
Jonas Wijtenburg was op zoek naar een meer intuïtieve manier van werken. Werkend met het overkoepelende thema 'een flexibele mensheid' besloot hij zich te concentreren op één specifiek hoofd en van daaruit alle mogelijkheden te verkennen. Van een enkele 3D-print maakte hij 20 reproductiemallen van gips om te gebruiken voor slipcasting . Door middel van verschillende ingrepen op elke mal heeft Wijtenburg het oeuvre “Molding/Unmolding/Remolding” gecreëerd dat de sporen van deze ingrepen laat zien.


Werk: Jonas Wijtenburg

De praktijk van Stefanie Baechlers is gebaseerd op een interdisciplinaire reis tussen mode, textiel en keramiek. Tijdens haar residency ontwikkelde ze vier oeuvre waarin ze zich vooral toelegde op schuimporselein en keramiekdozen. Uit noodzaak en functie begon ze speciale verpakkingen te ontwikkelen voor haar fragiele keramiek, de verpakking zelf werd een thema in haar werk. Baechler creëerde keramische blokken en dozen. Haar ervaring met het gieten van aluminium bracht haar ertoe te experimenteren met het sculpturale tekenen in klei. Haar nieuwste wandtapijten die ze maakte bij TextielLab in Tilburg inspireerden haar om met de extruder te werken en fragiele keramische netten te maken, gebaseerd op weefstructuren en losse draden.


Werk: Stefanie Baechlers

Coralie Vogelaar is een interdisciplinaire kunstenaar die wetenschappelijke disciplines, zoals gedragsstudies en data-analyses, combineert met artistieke verbeelding. Vanuit een fascinatie voor algoritmes onderzoekt zij de relatie tussen mens en machine. In samenwerking met experts uit verschillende disciplines maakt zij video-installaties en performances waarin de logica van machines wordt toegepast op het menselijk lichaam, en andersom. Het werk dat ze gemaakt heeft maakte deel uit van haar Prix de Rome presentatie in het Stedelijk Museum.


Werk: Coralie Vogelaar