Werkperiode en residentie Dirk van Lieshout in Arita
In 2023 heeft de stichting Van Achterbergh - Domhof de kunstenaar Dirk van Lieshout ondersteund bij een residentie en werkperiode in Arita, Japan. Tijdens zijn verblijf deed hij onderzoek naar de Japanse theecultuur en traditie, waarbij hij deze wilde verbinden met het werken in porselein en performance. Hij liet zich hierbij inspireren door het werk Untitled (Teaparty) uit 1972 van Bas-Jan Ader (1942 -1975). Van Lieshout schrijft over dit werk: 'Al aan het begin van mijn studeren aan de kunstacademie ben ik gefascineerd en geïnspireerd door de performance Untitled (Tea Party). Ader kruipt als een dier naar een plek in het bos. Daar staat op een kleedje een theepot en een kopje. Ader drinkt een kopje thee, maar boven hem leunt een houten kist of kartonnen doos op een tak. Dan maakt hij een beweging en tikt met zijn schouder de tak aan, waardoor de kist valt. Hij zit opgesloten en is in de val is gelokt of heeft zichzelf in de val gelokt. Het werk heeft een minimalistische poëtische benadering en zit tegelijkertijd vol met metaforen of momenten van ‘bewustzijn’.'
Van Lieshout heeft in Arita servies in porselein gemaakt en porseleinen tekstbuizen. Over deze werken schrijft hij: 'In samenwerking met het Arita Creative Residency Arita, Japan heb ik een porseleinen theeservies ontworpen. Het maakproces was intens: ik realiseerde het servies onder begeleiding van experts in Arita. Ook het glazuren en afbakken deed ik samen met een extern bedrijf. Daarnaast heb ik poëtische porseleinen tekst buizen gemaakt die nu als een ‘bos’ rondom de het beeld in Tent (Dolf Henkes 2023) staan en indirect refereren naar het werk van Ader. Ook dit proces heb ik onder begeleiding van een medewerker daar gerealiseerd. Werken met porselein is een zeer kwetsbaar proces, wat ook heel goed bij de inhoud van het project aansloot.'