Catalogus 85
CVA 376
Peervormig vaasje in beslotenheid
Aardewerk, gedraaid
Ingegrifte decoratie, glazuur
17,5 x 12 cm
1963
Literatuur: Pottenkijker 2
In bruikleen van de Stichting van Achterbergh-Domhof aan Museum het Princessehof
Lies Cosijn (1931) en Adriek Westenenk (1933) Porceleyne Fles
CVA 428
Hoge vaas Quatorze Julliet
Aardewerk, gedraaid
Ingegrifte tekening en glazuur
24,5 x 7,5 cm
1959
Literatuur: Pottenkijker 5
Lies Cosijn 1973, nr. 10
Collectie Pottenkijker
Adriek Westenenk (1933) en Lies Cosijn (1931) Porceleyne Fles
CVA 347
Kom Vissers van Ma Yuan
Aardewerk, gedraaid
Ingegrifte decoratie, glazuur
11 x 12 cm
1959
Literatuur: Pottenkijker 7
Lies Cosijn 1973, nr. 50
Lies Cosijn 2002, p. 167
Collectie Pottenkijker
Uit de kom van Adriek Westenenk met decoratie van Lies Cosijn blijkt het engagement dat Lies Cosijn in haar werk legde. De voorstelling is gebaseerd op een gedicht van Lucebert met de titel De vissers van Ma Yuan
visser van Ma Yuan
onder wolken vogels varen
onder golven vliegen vissen
maar daartussen rust de visser
golven worden hoge wolken
wolken worden hoge golven
maar intussen rust de visser
(eerste publicatie in Maatstaf, juli 1953, uit Lucebert, verzamelde gedichten, de Bezige Bij Amsterdam 1974)
Waarschijnlijk baseerden zowel Cosijn als Lucebert zich op de kernproeven in de Stille Oceaan waardoor vissen verminkt raakten en de vissers die deze vissen aten in coma raakten. Berichten hierover verschenen in de jaren vijftig in Nederlandse kranten.