Catalogus 90
CVA 53
Klapwiekende uil (Le bonheur sage et rêveur)
Aardewerk, handgekneed
Ingekraste decoratie, glazuur
18 x 21,5 cm
1962
Literatuur:Pottenkijker 17
Etie van Rees 1990, afb. 32
Collectie Pottenkijker
Etie van Rees beschouwde deze Klapwiekende uil als één van haar meest geslaagde vormen. Door de breed uitslaande vleugels van het diertje krijgt de plastiek een zeer ruimtelijke kwaliteit. De geometrische decoratie is deels ingekrast en met diverse kleuren glazuur verlevendigd. Door het vogeltje met olieverf en vernis te retoucheren kreeg het een oude glans.
De versieringsmotieven van Van Rees kwamen letterlijk overal vandaan. Niet alleen haar Indische achtergrond met Javaanse en Balinese invloeden, maar ook Portugese en Italiaanse volkskunst en de Precolumbiaanse technieken hebben hun weg in het werk van Van Rees gevonden.
De uil is een belangrijk motief in haar werk. Zelfs haar monogram ER, dat zij op haar grafisch werk gebruikt heeft, de trekken van een uil in zich.
Het werken met klei zag Van Rees als een leuk spel waarin zij zich vrij voelde te vormen wat ze wilde, terwijl zij haar schilderwerk vaak als een worsteling ervoer.